En helg på Kullahalvön som trots ovädret som drog in, ändå blev ganska lyckad rent bildmässigt. Fredag eftermiddag och kväll, samt även söndagen bjöd på soligt och halvklarat väder. Även lördag kväll var lite lugnare med mindre regn. Men lördagen var annars bedrövlig. Anledningen till att vi tog en weekend här nere var att jag skulle lämna in mina tre bidrag till utställningen 30x30 på Galleri Oscar i Mjöhult. Det är vernissage nu kommande lördag mellan 13-17. Utställningen pågår 11- 26/10 med öppethållande fredag till söndag 13-17. Är du i närheten och har tid så titta gärna in!
Jag känner mig ganska färdig med Lessebo så det är alltid inspirerande att komma iväg och leta nya bildutsnitt med kameran. Fast man blir nog lite hemmablind ändå och kanske är det därför man tröttnar på orten där man bor? Filmerna från helgen är nu framkallade. Den ena är
digitaliserad. Nästa steg i processen blir att slutföra bilderna i mörkrummet
och få fysiska exemplar på papper att hålla i och se framför sig. Här är det 24x36-negativen i digital form som är vända till positiv, bilder som
alltså "bara" existerar på en dataskärm. Jag brukar fota av negativen med min
digitalkamera på ett ljusbord, detta istället för att göra kontaktkopior.
Ibland är det svårt att få till bilder på papper i mörkrummet, även om dom ser
bra ut som digitaliserade och vända negativ. Vi får se hur det går med de här
men jag tror det ska gå fint.
Negativen överlag ser bra ut. Jag mätte ljuset med min externa ljusmätare, för kameran en Zeiss Ikon Icarex 35 saknar inbyggt mätare. Men det finns ett prisma som tillbehör med mätare, men jag tycker det är enklare att mäta separat ändå. Tiderna var från 1/30 -1/250 och jag använde inget stativ, varken enbens eller trebens. Kameran verkar exponera jämnt och fint på dom
tiderna i alla fall. Lite lurigt annars med dessa gamla kameror från slutet av
1960-talet, men just det här huset är helt ok som det verkar. Bilderna är tagna
med Carl Zeiss Tessar 2,8/50mm, den jag skrivit om tidigare och som Zeiss
använde Voigtländers uträkning för, då betecknad Color-Skopar. Världens bästa Tessar för
småbild 24x36? Jag tror att det kan vara så för den levererar bilder som man inte på något sätt behöver vara missnöjd med rent tekniskt.
Men bilder är ju så mycket mera och det finns många som gör och har gjort tekniskt bra prylar, så man ska inte lägg allt för stor vikt vid det tror jag. Jag har ju varit i Höganäs några gånger de senaste åren sedan jag fick mina hörapparater där. Region Kronoberg hade väntetid på ett år så jag tog tremånadersgarantin som regionen har och fick åka till Audionova i Höganäs och få min apparat istället. Det är dom som har sköter den saken för Region Skåne. Jag har kombinerat dessa resor dit ner med att dels fotografera och dels göra besök på museer och utställningar, bl.a den på Dunkers med Ralph Nykvists bilder vilken var otroligt sevärd. Jag som är vän av mörkrummet med silvergelatinkopior är ändå imponerad över vilka fina utskrifter som Rony Ekdahl på Helsingborgs museum lyckades ta fram från Nykvists negativ. Utskrifterna på Canson-papper hade han lyckats väl med.
Nu blev det alltså en resa till Höganäs igen i samband med att mina utställningsbilder skulle lämnas till Galleri Oscar. Och trots lördagsvädret bjöds det alltså på tillfällen för mig att leta bilder. Kameran var laddad med Eastman-Kodak 5222. En film som funnits sedan 1959 då den lanserades för kinofilm, men fungerar lika bra för stillbildsfotografering. Finkornigast blir den framkallad i Kodaks D96. Här använde jag vanlig D76 utspädd 1+1.
________________
______
_
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar