Inte ofta jag gör tester för optik. Men gör ett undantag för att jag tyckte det var lite kul att visa hur en billig optik för några få hundralappar kan stå sig bra i jämförelsen med de som kostar flera tusenlappar. Man behöver inte alltid köpa dyrt för att få bra grejor.
Fotografers utrustning har ju alltid fascinerat. Vad behöver man egentligen? Många gånger tycker jag man lägger alldeles för stor vikt vid detta då skillnader ofta är akademiska. Men visst finns det dåliga saker och visst finns det väldigt bra saker. Många tror att priset är det som avgör kvalitén och visst är det ofta så, men inte alltid. Det visar denna normal från Yashica med Co/Ya fattning, ML 2/50mm.Vad som skiljer den från en kvalitétsoptik som tex Carl Zeiss Planar T* 1,7/ 50mm, är egentligen bara att den har lite mera märkbar tunnformig distorsion. I övrigt är skillnaderna subtila eller obefintliga. Vinjetteringen är ungefär lika för båda och försvinner nästan helt vid bl 4. Skärpan är också ganska lika både i kanter/hörn och mitt på samtliga bländare, när jag jämfört de båda. Yashican hittar man på begagnatmarknaden i prisklasser mellan 200-500kr. Planaren ligger på 1500-2500kr. Kanske är båda byggda i samma fabrik i Japan, den av Yashica ägda Tomiokaenheten där alla japantillverkade Zeiss-objektiv producerades?
Nu är priset för Planaren inte heller direkt högt om man jämför med t.ex Leitz Summicron R 2/50mm, vilken brukar ligga kring 2500 - 6000kr. Summicron brukar vara det man jämför med Planar och båda anses likvärdiga. Det jag sett på webben där man testat distorsionen för Summicronen, så ligger den ungefär som för Planaren. Även vinjetteringen ser lika ut, den försvinner precis som för Yaschica ML och Planar vid bl 4. Så kan du stå ut med att Yashicas ML 2/50mm har något lite mera märkbar distorsion, kan du få en likvärdig optik som Planar 1,7/50 eller Summicron R 2/50mm, till ett ganska mycket lägre pris.
Nedan mina testbilder för Yashica ML 2/50mm. Den kan precis som Planar och Summicron adapteras på de flesta digitala spegellösa kameror av olika fabrikat. Annars är det analoga kameror med Contax Yashica bajonett och film som gäller. Här är det heldigitala bilder fotograferade med en fullformats Canon. Ingen redigering alls utan jpg direkt ur kameran som de är. Vill man komma till rätta med distorsion eller vinjettering så är det simpelt i vilket ordinärt digitalt bildprogram som helst. Därför är såna avvikleser mindre betydelsefulla när man fotograferar digitalt eller digitaliserar sina negativ. Motljusegenskaper har jag inte testat specifikt, men i bilderna från skärpetesten lyser en ganska ljus himmel igenom lövverket i bakgrunden och det verkar optiken klara bra. När jag jämförde med bilderna från Planar 1,7/50mm så ser jag inga direkta kontrastskillnader/avvikelser heller.
VINJETTERING BL 2, 2,8, 4, 5,6, 8, 11, OCH 16
DISTORSION
16 överst, 2 nederst. klicka gärna upp bilderna i nedladdningsstorlek 2048 pixels (klicka på bilden, sen högerklicka och öppna i ny flik följt av +)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar