Väntan på Kentmere Pan 200 blir lite längre än jag tänkt. När Photax igår fick sändningen de beställt från England så var alla 120-filmer restnoterade. Och de vet inte när den kan levereras igen. Men provet/testen får bli när den kommer. Man klarar sig bra med Kentmere Pan 100 och Pan 400, som båda är filmer som fungerar fint. Just nu sitter det en Pan 100 i ett av HBL-magasinen och som vädret verkar bli idag kan det fungera bra på fri hand eller med enbensstativ, även med ett gulfilter på.
När jag tog de här två bilderna i Växjö för halvannan vecka sen satt det en Pan 400 i kameran. Men det var så ljust där att det hade funkerat fint även med Pan100, trots gulfiltret på 100mm-optiken. Jag fick ju tag i en en paket Adox D76 ECO utan hydrokinon (bytte med min vän Per Klasson i Växjö), men nu verkar det som Adox slutat tillverka denna miljövänligare version pga begränsad hållbarhet i pulverform. Hoppas de kan få bukt med det, för hydrokinon och annat som den traditionella varianten av D76 har, är inte något man vill exponeras för. När denna dunk med D76 ECO är slut får man väl hålla till godo med den gamla vanliga, använda munskydd och handskar när man blandar till den och vara mera försiktig. Inte mycket att välja på när man vill ha just D76, som man har alla tider kalibrerade för. ECO-versionen är i det avseendet precis ekvivalent och jag märker ingen skilland i övrigt heller.
Bilderna här, kopierade på Fomabrom Variant 111, är ändå framkallade på papper i den miljövänligare Moersch ECO 4812 pappersframkallare, och tvåbadsfixerade i alkaliskt fix även det från Moersch. Det ger en skonsam process som också minskar vattenåtgången dramatiskt mot den traditionella med surt stopp och fix. Luktfritt och bra på alla sätt. Risken för överfixering dessutom eliminerad, vilket kan påverka bl.a bildens hållbarhet och även fräta ut silver i de ljusa partierna.
BW17 och 18 - 2025
STADEN
Lagergatan, 2025 05 03
Silvergelatinfotografi 22x22cm
The flâneur is often associated with a man with a lot of free time who just wanders around - a kind of urban explorer or connoisseur of a city's streets.
tisdag 13 maj 2025
BW17 - 2025, Lagergatan 2025 045 03
måndag 12 maj 2025
BW14 - 2025, LAGERGATAN 2023 05 03
I väntan på att beställd film från PHOTAX i Nybro ska komma (det är den nya Kentmere Pan 200 jag ska prova), är det kopiering från både nya och gamla negativ som sysselsätter flanören och bildmakaren. Fotograferandet och bildarbetet rullar på, även med bilder från förra sommaren som ännu inte hamnat på papper. Hoppas bli klar idag med det jag föresatt mig. Sen är det nytt som måste till. Och man letar ju bilder överallt där man drar fram under färden genom livet.
En färgfilm lämnades till framkallning hos Ernstson i Växjö i fredags också. Fotograferades i onsdags kväll. Den ska jag hämta i veckan, sen blir det avfotografering av negativen samt färdigställande av bildfilerna datorn. Jag har inget speciellt program för vändning av färgnegativ men med lite joxande går det att få det dit man vill ändå.
BW14 - 2025
STADEN
Lagergatan 2025 05 03
Silvergelatinfotografi 22x22cm.
Någon skrev om denna bilden på fb: "...jag hamnar inte i staden. Snarare vid havet med en båt på väg mot äventyr."
lördag 10 maj 2025
NY FILM FRÅN ILFORD PHOTO - KENTMERE PAN 200
En helt ny film från Ilford Photo, Kentmere 200. En äkta pankromatisk och helt ny film från England. Ingen gammal flygfotofilm med utökad rödkänslighet som packats om och fått nytt namn, utan en nyframtagen svartvit film. Dessutom med en bas som har låg densitét och alltså i det avseendet liknar den gamla Kodak Plus-X Professional, vilken hade en klarare bas. Den filmen gjordes bara i 120 och bladfilmsstorlekar, och var min favorit när den fanns. Jag köpte den av fotohandlaren i kommunen, Roland Bergman, som använde den själv i ateljén men inte sålde den i butik annars. Den var retuscherbar på ena sidan och det gillades av porträttfotografer. Roland Bergman var dessutom auktoriserad Hasselbladspecialist, men på den tiden hade jag inte råd med de dyrare Hasselbladskamerorna utan använde den i en gammal tvåögd Rolleiflex.
Den klarare basen i filmen gjorde att den fick en högre kontrast vid samma framkallningstid som den vanliga Plus-X med inbakad slöja i basen. Framkallningstiderna kunde därför kortas en aning mot den vanliga Plus-X för att få samma totalkontrast, och det påverkade även kornet i det att dess skarphet minskade och att det upplevdes som mindre framträdande. Jag skulle tro att det är det man menar med att den här filmen har en mera kontrastrik återgivning. Men totalt sett så regleras kontrasten genom att man framkallar och exponerar filmen olika, allt efter motivets kontrastförhållanden. Det är därför egentligen fel att säga att filmer har olika kontrast, för det beror helt och hållet på motivkontrasten, hur du exponerar och och hur du framkallar filmen.
Jag tror denna filmen kan komma att bli min standardfilm framöver. Men vi får se? Jag har beställt 10 st från PHOTAX i Nybro för att testa den. Kentmere Pan 100 får med gulfilter (som jag ofta använder i svartvitt) en känslighet på 50 ISO, medan en Pan 200 får ett steg högre känslighet med samma filter, alltså 100 ISO. Det kan betyda skillnaden mellan en skarp och en oskarp bild när inte större stativ används, på fri hand eller med enbensstativ.
https://www.ilfordphoto.com/kentmere-200-120
onsdag 7 maj 2025
måndag 5 maj 2025
STADEN - Växjö, 2025 05 03
Fotograferandet i STADEN fortsätter. Förra årets utställning på Stadsbiblioteket var resultatet av 1½ års flanerande med kameran på stadens gator. Men jag slutar inte flanera eller fotografera i staden för det, utan det rullar på. Inte med samma intensitét och regelbundhet kanske, och inga planer för bilderna som då."Jag har inga planer alls, jag bara gör" som Gunnar Smoliansky uttryckte det i tidskriften VERK.
Dessa två bilder är tänkta att tas fram i lite större storlek, ca 50x50cm. Så stora bilder gör jag inte i mörkrummet. Där är det vanligtvis upp till max 30x40cm som gäller. Större bilder får istället bli bläckstråleutskrifter från de digitaliserade och redigerade negativen. En tänkt ram i en ton av ekträ har lagt spå för att visa hur det kommer se ut när bilden är färdigmonterad.
EN HALVMETER VÅTBÄNK
Med jämna mellanrum, ca en gång per månad, tömmer jag och rengör Nova-tankarna samt fyller på ny kemi. Uppsamlat körs till miljöstationen när dunkarna är fulla. I brist på mjukframkallare har jag bara första facket med framkallare, ECO 4812 som är miljövänlig utan hydrokinon. Andra och tredje är bara vatten i. Sen i den andra tankens två första fack finns fix av skonsam alkalisk eller neutral typ. Det gör att hela processen är alkalisk eller neutral och att Sköljtidsförkortare HCA inte behöver användas. Dessutom förkortas sköljtiderna för fiberpapper dramatiskt, vilket sparar mycket vatten. De sura och luktande fixens/stoppbadens tid är förbi. Behövs egentligen inte med de moderna och härdade pappersemulsionerna. Allt är luktfritt och står i groventren bredvid köket, tillsammans med förstoringsapparat permanent, vilket är väldigt praktiskt. Tar liten plats, är luktfritt och fungerar alldeles utmärkt.
fredag 25 april 2025
LESSEBO 2025 04 24
BYN är ett långtidsprojekt. kanske blir det färdigt, kanske inte? Men bilder kommer till allteftersom. Efter SKOGEN OCH SJÖN samt STADEN så återstår BYN i triologin. Men det finns inga planer för något än, bara bilder. Igår tillkom ytterligare några efter en 14 dagars influensahistoria. Men nu suger det i tarmen att få fylla på negativförrådet med fler bilder som sen slutligen ska hamna på papper i mörkrummet. Jag fotograferar fortfarande lite i STADEN (Växjö) och även andra platser. Här är det "bara" digitaliserade negativ. Det urbana är mest intressant ur fotografisk/bildmässig synvinkel tycker jag. Och att angripa det på ett sätt som väldigt få gör eller har gjort, det är där utmaningen finns. I alla fall för mig. Att fotografera rakt av utan någon tanke, på ett mera "illustrativt" sätt, eller för att beskriva något som inte har med det rent bildmässiga att göra, är inget som tilltalar mig. Det har miljontals gjort tidigare. Var finns orginalitéten idet?
fredag 28 februari 2025
VÄXTSTUDIER
2020 gjorde jag några bilder av torkade växter. Då gillade jag dom inte men nu har de fått en ny chans. Kopierade på nytt i kvadratiskt format.
BW 8, 9 och 10 - 2025
Silvergelatin 22x22cm
torsdag 16 januari 2025
EN S AUS JENA
Jag ska börja skriva lite mera text och här är det även ganska nördigt. Men det får man bjuda på ibland. Vill bara visa att det fanns jättefin optik av bra bygg- och optisk kvalitét förr i tiden.Och att de kan stå sig väl fortfarande. Och att det inte behöver vara särskilt dyrt heller.
Att det bara står S och "aus Jena" på den, beror på kontroverserna mellan västtyska Zeiss och DDR-Zeiss om rättigheterna till namnen Sonnar och Carl Zeiss. Den konflikten var inte löst när denna tillverkades, men på senare exemplar (även av Zebra-versionen) finns det fullständiga namnet Carl Zeiss Jena Sonnar 3,5/135mm. På 1970-talet kom sedan även en MC-version (denna har en enklare multicoating) men fungerar bra ändå i svårare motljus med lämpligt motljusskydd. Kunde bara inte låta bli att köpa den, även om jag har en jättebra 135mm från Zeiss Ikon/Voigtländer i M42 redan. Priset var ju inte direkt avskräckande. Jag såg att på Ebay vill man ha från strax under 1000 upp till 2000 för en sån här idag. Den senare senare MC-versionen har jag tidigare sett varit topptestad och den vill man ha mellan 1500 och 2500 för på Ebay.
Den här DDR-Sonnaren tecknar tom ut mellanformatet, trots att den är så pass kompakt. Dock tung för det är tjockt glas i äkta Sonnarer. Vid googling nu så hittade jag även en ganska noggrant genomförd test av just denna Zebra-variant på webben. Toppresultat även där som står sig väl även mot dagens modernare konstruktioner till ett mångdubbelt högre pris. Med adapter fungerar dom här gamla sakerna även på nya digitala kameror, fast på min bild sitter den på ett av mina M42-hus, Praktica MTL 5 B.
fredag 10 januari 2025
FÄRJESTADEN - 2021
Första från mörkrummet 2025, en bild som inte hamnat på papper förrän nu.
BW 1 - 2025
Färjestaden, Öland - 2021
Silvergelatin 19x19cm
torsdag 28 november 2024
tisdag 5 november 2024
ÖLAND - 2024 10 29
Panoraman från ett skogsområde på Öland. Fotograferade med Pentax 67 och 45mm vidvinkel. Mattskivan maskad till 28x70mm och negativen beskurna vid kopieringen. Kanske inte bilder från en flanör per definition (urban explorer) men väl nature explorer. Får väl platsa ändå.
söndag 27 oktober 2024
CONTAINER 2.0, BW 2 - 2024
CONTAINER DEL 1 visades på utställning 2022. Bilder från det projektet i länken: https://nilsbergqvist.fotosidan.se/viewpf.htm?pfID=391851. Nya bilder har kommit till och detta är en av dom. Hoppas på att det ska bli en ny utställning någon gång framöver med denna andra del av mitt projekt.
onsdag 16 oktober 2024
söndag 13 oktober 2024
VAD BEHÖVER DU?
Inte ofta jag gör tester för optik. Men gör ett undantag för att jag tyckte det var lite kul att visa hur en billig optik för några få hundr...

-
Inte ofta jag gör tester för optik. Men gör ett undantag för att jag tyckte det var lite kul att visa hur en billig optik för några få hundr...
-
Även hos mig själv uppenbarligen. När vi åkte på vår årliga bröllopsresa till Öland i helgen, den 42;a i ordningen till samma platser, hade ...